Kalam Pimpinan

Photobucket

Assalamualaikum W.B.T.H

Segala puji bagi Allah yang menciptakan sekalian makhluk untuk tunduk dan beribadat kepadanya , pencipta sekalian alam dan penguasa hari kemudian. Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabat serta para pengikutnya. Sekalung al-fatihah buat para sahabat tabi’e dan tabi’en dan seluruh umat islam.. Bersyukur kehadhrat Allah s.w.t dengan limpah kurnia serta inayah dan rahmat kasih sayangnya ana diberi ruang untuk melakarkan secebis kalam sebagai santapan minda untuk dikongsi bersama.

Sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah sekalian,

Firman Allah s.w.t di di dalam surah Al-Asr :-

“ Demi masa. Sesungguhnya manusia sentiasa berada di dalam kerugian, melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran”.

Kalam hikmah ada menyebut :-

“ Waktu itu seperti pedang. Seandainya kita tidak memotongnya, maka ia akan memotong kita”.

Syukur Alhamdulillah, sudah hampir dua bulan kita bertungkus lumus dalam berusaha menempuh arena imtihan di kuliah. Kalau kita lihat, pelbagai ragam azhari mahupun azhariah sempena musim imtihan yang lalu. Ada yang sanggup tidak tidur malam semata-mata ingin menghabiskan muqorror kitab, ada pula yang tekun mengulangkaji setiap masa dan ada pula yang terkena virus yang paling teruk iaitu “penyakit tidur” . Namun, fatrah imtihan telah berlalu dan apa yang penting kita sebagai hamba Allah s.w.t hendaklah sentiasa istiqamah untuk berdoa kepada Allah moga-moga kita di kalangan yang terbaik di antara yang terbaik.



Sahabat-sahabat yang di kasihi Fillah,

Musim imtihan telah berlalu dan kini musim percutian telah tiba. Ramai di kalangan sahabat kita sedang menyusun agenda-agenda yang terbaik untuk di isi sempena musim percutian ini. Ada yang merancang ingin melancong di dalam dan di luar negara. Ada pula yang merancang ingin pulang ke Malaysia dan ada pula yang sedang menyusun jadual untuk menghabiskan masa dengan bertalaqqi, bertafaqquh bagi menambah thaqofah dan sebagainya. Tidak lupa juga, PMRAM,DPM dan BKAN juga sedang mengatur agenda –agenda yang terbaik untuk mengisi masa kelapangan ahli.

Bagi mereka yang ingin pulang ke tanah air, jangan lupa gunakanlah peluang yang ada dengan sebaiknya untuk bersama ibu bapa dan curahkanlah bakti yang terbaik kepada mereka sebelum kita pulang ke Mesir semula. Pada masa yang sama, jangan lupa tanggungjawab kita sebagai azhari dan azhariah dalam menyumbang tenaga dan buah fikiran yang terbaik bagi membentuk dan menyemai benih-benih islam kepada masyarakat.Dakwah Islam perlu diteruskan agar dengan secebis usaha serta bakti yang dicurahkan mampu menampung kelompangan serta mengubati barah-barah yang berlaku dalam masyarakat kita.

Bagi mereka yang tidak pulang ke tanah air, gunakanlah masa yang ada ini dengan sebaiknya. Sebagai contoh, kita boleh menghabiskan masa dengan bertalaqqi, bermuzakaroh untuk memahami tajuk-tajuk yang diperbincangkan dalam kitab kuliah dan juga boleh menyumbang tenaga dan buah fikiran dalam setiap program yang diadakan.Walau bagaimanapun, apa sahaja yang dilakukan oleh kita, pastikan ia bermanfaat dan memberi satu pulangan yang cukup berharga sebagai bekalan di masa hadapan.

Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah :-

“ Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan ) kebajikan dan taqwa dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan”.

Imam Syafie’ ada mengatakan ilmu itu adalah cahaya dan cahaya itu tidak akan masuk ke dalam hati yang melakukan maksiat.

Sebelum kalam berakhir nokhtah, saya mewakil saff kepimpinan AJKT / HEWI DPMM sesi 2008/2009 menyusun 10 jari memohon jutaan kemaafan andai di sana terdapat kekholalan, kekurangan, kesilapan, serta hak-hak yang tidak terlunas dalam kepimpinan kami.Semoga hati-hati kita dapat disatukan dalam mengembleng tenaga meneruskan risalah dakwah. Semoga kita sentiasa dalam pemeliharaan dan nusroh Allah SWT..Amen

Sirru a’la barokatillah…

Ustazah Suhaina Sharipuddin
Unit Sambutan dan Rehlah HEWI DPMM 08/09

Share this article :
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger